4 ontwikkelingen in de arbeidsmarkt voor 2019 waarvan werkgevers zich bewust van moeten zijn

Op dit moment is de arbeidsmarkt nog overspannen. Veel werkgevers hebben hier last van. Door het tekort aan medewerkers komen de productiviteit en het bedrijfsresultaat onder druk te staan. Maar hoe ontwikkelt zich dat in 2019?  

Trend 1. Geen banengroei in alle sectoren

Aan de ene kant lijken de economische verwachtingen nog positief, waardoor de krapte nog meer zal toenemen. Aan de andere kant zijn er ook signalen dat het hoogtepunt van de economische groei bereikt is, wat weer leidt tot minder vacatures. De uitzendsector vertoont bijvoorbeeld qua omzet nog groei, maar het aantal uren stijgt momenteel nog maar minimaal.

‘voor 2019 verwachten we dat er sectoren zijn die al een daling laten zien van het aantal banen’

In de voorspelling voor 2019 verwachten we dat er sectoren zijn die al een daling laten zien van het aantal banen. Bedrijven investeren ook steeds meer in automatisering, digitalisering en robotisering. Dit is niet voor iedere sector gelijk en ook hier zal de groei in het aantal banen en vacatures dus wisselend zijn.

Trend 2. Meer kwaliteit, flexibiliteit en snelheid

Op dit moment vragen werkgevers, medewerkers, sollicitanten en klanten steeds meer van organisaties. Niet alleen meer kwaliteit in de mate van dienstverlening, maar ook meer: betrokkenheid, flexibiliteit en snelheid van handelen.

Een paar jaar terug waren we blij met 2 dagen levertijd, nu ben je teleurgesteld als ze het niet morgen leveren

Neem als voorbeeld de ontwikkelingen in de e-commerce. Een aantal jaar geleden waren we blij met een levertijd van 2 dagen, nu ben je teleurgesteld als je het vóór 24 uur hebt besteld en het toch niet de volgende dag wordt geleverd. Het zal niet lang meer duren of continue levering binnen 2 uur is een feit. Er zijn nog meer trends en ontwikkelingen die maken dat jouw organisatie en je mensen zich sneller moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dit vraagt meer van jou en je collega’s.

Trend 3. Sociale innovatie wordt standaard

Innovatie lijkt bij veel organisaties nog steeds het toverwoord. Maar technische innovatie gaat pas echt werken als werkgevers en medewerkers hier beide voor openstaan. Dan gaat het dus om: sociale innovatie.

We zien een verschuiving naar andere en complexere skills en vaardigheden

Als medewerkers betrokken zijn bij de organisatie, bevlogen hun werk doen en zich flexibel opstellen naar klant, collega en werkgever zijn de voornaamste doelen van sociale innovatie bereikt. Enige jaren terug spraken we in dit kader nog over de 21th century skills. Maar die vaardigheden zijn tegenwoordig al bijna een standaard onderdeel van een vacatureprofiel. We zien momenteel dan ook een verschuiving naar andere en complexere skills en vaardigheden.

Trend 4. Meer mbo- dan hbo-vacatures

Dat alles complexer wordt, betekent niet automatisch dat er ook meer vraag ontstaat naar hoger opgeleide medewerkers. Inmiddels zien we in de vacaturedata bijvoorbeeld dat er in bepaalde regio’s meer mbo-vacatures zijn dan hbo-vacatures. En deze trend zet zich ook volgend jaar naar verwachting door.

Dat alles complexer wordt, betekent nog niet dat er ook meer vraag komt naar hoger opgeleide medewerkers

Zijn bedrijven hun eisen aan het bijstellen? Of is er iets anders aan de hand? Er ligt in elk geval een taak voor de werkgever om te kijken hoe de organisatie kan meebuigen met de veranderende omstandigheden en de vraag van de markt. Voor iedere generatie is dit anders. En toch blijken ook hier veel overeenkomsten te zijn. Specifieke generaties combineren werkt in de praktijk uitermate goed, zo blijkt.

 

Share This

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten